Saturday, June 4, 2022

STRATEGI KESELURUHAN MAKANAN SAYA

Salam hormat,

Purata untuk sehari, saya mengamalkan memakan makanan yang mengandungi SEDIKIT KARBOHIDRAT, LEBIHKAN PROTIN DAN LEMAK. Orang putih kata low carbs diet.

 Dari sudut amalannya,

1.   Saya tidak makan gula, berhenti terus,

2.   Tidak memakan makanan yang bergula dan manis,

3.   Saiz hidangan nasi dikecilkan kepada suku pinggan sahaja.

Pada masa yang sama, saya juga tingkatkan memakan sayuran hijau tempatan, sama ada di gulai atau pun di goreng. Memakan buahan hampir setiap hari, tak kiralah buah apa yang ada di pasaran tempatan. Di antara buah yang kerap saya makan termasuklah limau oranges, limau langkat, apple, pisang, betik, buah kiwi, jambu madu, anggur dan sesekali buah tembikai atau nenas. Saya juga makan buah avokardo dan kuinin apabila ada bekalan di pasaran tempatan. Buah avokardo adalah merupakan sumber nutrien lemak yang bagus untuk kita dan sesuai untuk mereka yang diabetic.


                                                                Pelbagai buahan



                                                            Avokardo tempatan

Di mana yang boleh, saya memilih untuk memakan makanan yang tidak di proses. Maksudnya tidak mengamalkan makanan segera. Mungkin dalam sebulan itu adalah sekali, itu pun disebabkan keadaan tertentu. Memakan buah oranges adalah lebih baik daripada meminum jus oranges. Memakan buah apple adalah lebih baik daripada meminum jus apple, dan sebagainya.Jus oranges, bagi saya telah diproses berbanding dengan buah oren asli itu sendiri. Sama jugalah dengan jus apple.


Sekian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

 

No comments:

Post a Comment

Amalan puasa mampu memulihkan diabetes

Salam hormat,   Kita mengetahui bahawa diabetes adalah merupakan satu keadaan yang berlaku di dalam badan seseorang yang di sebut sebang...