Sunday, June 26, 2022

DI MUSIM DURIAN KENA PANTAU GULA DALAM DARAH

Salam hormat,


Sekarang di tempat saya adalah musim durian. Saya dengar cerita demikian juga di negeri Johor, Kedah dan Pahang. Maknanya sukar jugalah untuk mengelak daripada tidak memakan durian, tambahan pula terlalu banyak di media sosial mempamirkan isi durian yang berkualiti dengan harga yang amat berpatutan.

Berikut adalah log makanan saya sepanjang hari semalam, 26hb Jun, 2022.

1. Sarapan pagi: Jus lemon bermadu,

                         Multivatimin & minerals (2 capsules),

                         Telor rebus (3 biji ), dan kuih karipaf (2 biji),

2. Tengah hari: Roti manis (satu keping),

                       Limau langkat (satu biji),

                       Fish oil (1 capsule), Vitamin D3 ( 2 capsules)

3. Petang (kira jam 4 ptg): Durian (4 ulas),

                                        Pisang berangan (1 biji).

4. Malam (kira jam 8 mlm): Durian (seulas),

                                         Nasi putih( satu mangkuk kecil),

                                         Kuah singang ikan, tempoyak, ulam bawang.

                                         Sedikit Ikan goreng .

5. Lewat malam(kira jam 11 mlm): Kueh karipaf( 1 biji ).


Pagi hari ini saya lakukan saringan gula di kedai farmasi Kuala Klawang. Saya dapati, Alhamdullilah, bacaan gula saya pada tahap 5.4mm/L, saaperti di dalam gambar berikut.


                                 Bacaan gula pagi 27hb Jun, 2022


Nampaknya bagi diri saya, memakan sedikit isi durian serta amalan pemaakanan rendah karbo saperti yang biasa saya amalkan tidak menaikkan kandungan gula di dalam darah. Bagi anda yang lain, yang mengamalkan makanan saperti biasa, saya sarankan elok saring darah dari masa ke semasa. Jika meningkat, sekurangnya anda boleh mengambil tindakan awal untuk menurunkan semula kandungan gula tersebut.


Sekian,


Dr Azizol Bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment

Amalan puasa mampu memulihkan diabetes

Salam hormat,   Kita mengetahui bahawa diabetes adalah merupakan satu keadaan yang berlaku di dalam badan seseorang yang di sebut sebang...