Saturday, April 30, 2022

KESAN MAKRONUTRIEN TERHADAP INSULIN

Salam hormat,

Kebiasaanya makanan yang kita makan terbahagi kepada tiga nutrien utama, iaitu karbohidrat, protin dan lemak. Di dalam satu-satu makanan itu terdapat kombinasi ke tiga-tiga nutrien ini pada pelbagai nisbah.

Mengikut pengalaman saya, kesan setiap nutrien ini terhadap insulin perlu di ketahui jika kita ingin mengawal kandungan gula di dalam darah dengan lebih mudah dan seterusnya juga insulin. Ke tiga-tiga komponen makanan ini memberikan ransangan yang berbeza, saperti yang di paparkan di dalam rajah berikut:-

Daripada rajah ini kita dapat lihat makanan karbohidrat memberikan respon insulin tertinggi, berbanding dengan protin dan lemak. Makanan lemak ialah makanan yang paling sedikit menghasilkan kenaikan insulin dan juga gula di dalam darah selepas memakannya. Hampir tiada respon insulin.

Jadi sebagai satu strategi merawat dan mengawal diabetes yang saya telah amalkan ialah mengurangkan memakan karbohidrat dan meniakkan komponen protin dan (atau) lemak di dalam sesuatu makanan. Saya menaikkan protin atau pun lemak bagi menambah keperluan tenaga(calorie) dari makanan tersebut akibah penurunan kuantiti karbohidrat yang di makan.

Kadang kala di sebelan malam, setelah beberapa lama selepas makan malam saya terasa lapar. Saya memakan 2 ke 3 biji telor, samada yang di goreng atau di rebus. Cara begini saya mampu mengelakkan kenaikan gula dan insulin di dalam darah. Kadangkala saya meminum susu, tanpa menambah gula di dalamnya.

Apabila terdapat bekalan buah avokardo tempatan, saya memakan sebiji dua, mengantikan telor tadi. Meminum santan kelapa juga adalah sesuai. Di antara makan lemak lain yang ada di pasaran termasuklah Cheese, choklat hitam (dark chocolate), ikan yang berlemak tinggi atau minyak ikan (fish oil), bijirin seperti badam, wallnuts, dan macademia, virgin coconut oil(VCO) dan full-fat yourgut.

Lemak haiwan yang lain juga sesuai bagi tujuan ini, seperti minyak sapi dan lepar susu.


Fikir-fikirkan.


Sekian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment

Amalan puasa mampu memulihkan diabetes

Salam hormat,   Kita mengetahui bahawa diabetes adalah merupakan satu keadaan yang berlaku di dalam badan seseorang yang di sebut sebang...