Wednesday, February 16, 2022

TERUS MENCARI ILMU DALAM PERKARA INI

Salam hormat,

Sebagai satu kenyataan dasar, kebanyakkan bahan penulisan dan tips-tips yang saya paparkan di sepanjang penulisan ini berdasarkan kepada pengalaman saya sendiri dalam uasah mengawaal dan merawaat diabetes.

Ingat, tiada dua orang pun di dalam dunia ini yang sama. Bermakna, apa yang berkesan dan sesuai kepada usaha saya, kemungkinannya tidak berkesan atau sesuai diguna pakai oleh orang lain. Mungkin dalam keadaan tertentu pula, apa yang di paraktikkan boleh membawa perubahan kepada mereka yang mengamalkannya.

Sehubungan dengan senario ini, saya amat mencadangkan anda terus berusaha mencari ilmu serta kaedah tambahan yang sesuai untuk anda cuba. Kini saya dapati ada beberapa para profesional dan ilmuan di dalam hal ini yang memberikan keterangan yang baik dan jelas melalui platform media sosial dan buku-buku tertentu. Sebagai contoh, di dalam U-Tube, terdapat beberapa siri video yang bagus-bagus untuk anda tontoni bagi menambah kefaham anda dalam usaha anda merawat diabetes. Ada yang berbahasa Melayu dan ada juga profesional antarabangsa yang menggunakan bahasa Inggeris di dalam penyampaianya.

Saya dapati dan mencadangka supaya anda menonton siri video yang di terbitkan oleh Dr Nordin Darus, Dr Norman, Dr Jason Fung atau pun Dr Joel Wallach daripada Amerika. Banyak pengajaran penting yang anda akan dapati daripada video dan ceramah mereka-mereka ini. Cubalah.

Terbaik juga jika anda dapat mengikuti cerita atau kisah kejayaan beberapa individu tempatan yang telah pun berjaya di dalam usaha mereka merawat penyakit diabetes, sama ada di Face Book, internet atau pun lain-lain media sosial yang ada hari ini. Banyak munafaatnya.


Sekian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment

Amalan puasa mampu memulihkan diabetes

Salam hormat,   Kita mengetahui bahawa diabetes adalah merupakan satu keadaan yang berlaku di dalam badan seseorang yang di sebut sebang...