Tuesday, February 1, 2022

JIHAD MEMBASMI PENYAKIT KENCING MANIS ATAU DIABETES

Salam Hormat,

Di tahun baharu ini saya berdepan dengan satu masaalah kesihatan, iaitu kegagalan fungsi buah pinggang.

Saya terlantar di hospital Tuanku Jaafar Seremban selama 3 minggu. Ini adalah merupakan kali pertama dalam sejarah kehidupan saya masuk hospital, setelah berumur 67 tahun. Ia juga merupakan satau pengalaman baharu berkaitan kesihatan diri khususnya berkiaitan kesihatan buah pinggang.

Di sepanjang tinggal di wad hospital, rata-rata saya dapati kebanyakkan mereka yang menghidap masaalah kegagalan fungsi buah pinggang ini berpunca daripada penyakit kencing manis atau pun diabetes, dan/atau masaalah tekanan darah tinggi. Pemerhatian saya di sepanjang tempoh tersebut, jika diabetes dapat di kawal atau dibasmi, masaalah penyakit lain akan turut dapat di kawal dan di rawat dengan baik.

Memandangkan saya ada sedikit pengalaman di dalam menempuhi penyakit diabetes ini, saya ingin berkongsi pengalaman dengan seramai individu yang mingkin supaya lebih ramai akan dapat mengecapi semula tahap kesihatan yang baik. In sha ALLAH

Pngalaman saya menunjukkan penyakit diabetes ini boleh di rawaat dan dipulihkan sepenuhnya. Kerana saya telah pulih daripada penyakit ini.

Semasa berada di wad pesakit buah pinggang, saya berniat, jika saya pulih daripada gejala kegagalan buah pinggang ini, setelah melakukan kaedah perubaatan yang di lalui, saya berniat untuk membantu seramai mereka yang mungkin, bagaimana mereka boleh mengawal dan mencegah diabetes. Harapan saya dengan terkawalnya penyakit ini, mereka-mereka ini dapat seterusnya mengawl penyakit-penyakit lain, termasuk kegagalan fungsi buah pinggang.

Saya wujudkan blog ini, sebagai salah satu daripada usaha tersebut, khas bagi tujuan berkongsi pengalaman tersebut. Bagi mereka yang berdepaan dengan masaalah ini, selalulah mengikuti pandangan serta tips-tips berkaitan pengawalan diabetes di blog ini. Mudah-mudahan diperbaiki kesihatan kita semua, in sha Allah.

Sekian dahulu,

Terima Kasih



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS)


No comments:

Post a Comment

Amalan puasa mampu memulihkan diabetes

Salam hormat,   Kita mengetahui bahawa diabetes adalah merupakan satu keadaan yang berlaku di dalam badan seseorang yang di sebut sebang...